Ефект Мессі: яким чином зірковий аргентинець змінив Інтер Маямі та MLS
Обговорюємо, як чемпіон світу вплинув на клуб Бекхема та на розвиток ліги за океаном.
Коли Девід Бекхем у 2013 році обрав Маямі місцем для створення нової футбольної команди, ніхто не міг передбачити, що станеться далі. Легендарний англієць викупив права на франшизу у МЛС за 15,6 млн фунтів у рамках фінансової угоди, укладеної ним ще при переході в "Лос-Анджелес Гелаксі" у 2007 році в якості гравця.
"Інтер Маямі" офіційно розпочав своє існування у 2018-му році, а у березні 2020-го клуб дебютував у МЛС. З того часу "чаплі" виграли Supporters Shield (трофей, який вручається за найбільшу кількість очок за підсумками регулярного чемпіонату), Кубок ліг та Кубок МЛС. Але, що показово, "Інтер" почав вигравати титули після приходу Ліонеля Мессі у 2023 році.
Перемога в чемпіонаті 2025 року - найбільше досягнення "чапель" з огляду на те, наскільки молодий цей клуб. Цей успіх став підсумком стрімкого зльоту проекту Бекхема як на полі, так і за його межами, оскільки "Інтер Мямі" викликав величезний сплеск інтересу до футболу по всій Америці.
Комерційний директор клубу "Чапель", Хаві Асенсі, описав роль знаменитого співвласника команди як "вражаючу". 43-річний професіонал приєднався до "Інтер Маямі" в квітні 2021 року після десятирічної кар'єри в "Барселоні" на подібній позиції. Під час роботи у каталонському клубі він також входив до складу виконавчої ради.
Асенсі став свідком знакової події в історії МЛС - трансферу Мессі. Він лаконічно, але вражаюче прокоментував цю подію: "Ми раптом стали клубом, який знає весь світ". Це сталося 7 червня 2023 року, коли "чаплі" офіційно оголосили про перехід аргентинського футболіста, з яким вели переговори протягом п'яти років.
У Маямі Ліонель Мессі знову зустрівся на футбольному полі зі своїми колишніми партнерами з "Барселони" – Жорді Альбою та Серхіо Бускетсом. Пізніше до них приєднався Луїс Суарес, а також їхній колишній тренер Герардо Мартіно, який працював з ними як у каталонському клубі, так і в національній збірній Аргентини.
Пізніше він продовжив контракт із клубом до кінця 2028 року. За різними даними, аргентинець заробляє від 37 до 45 млн фунтів на рік, при цьому Adidas збільшує його дохід за рахунок продажу футболок, а Apple перераховує йому частину доходів від підписки на MLS Season Pass.
Після переходу Ліонеля Мессі до МЛС, ліга несподівано опинилася в центрі світового футбольного обговорення - практично всі матчі "Інтер Маямі" розкупали за лічені хвилини. Кількість підписників у соціальних мережах клубу зросла з приблизно 2 мільйонів до 50 мільйонів на сьогоднішній день.
Середній рівень відвідуваності матчів МЛС піднявся приблизно на 20% після приходу Лео, а глобальні перегляди трансляцій подвоїлися протягом перших десяти ігор.
Не менш значущим є те, що ліга перестала бути на периферії і тепер займає ключове місце у щоденних спортивних новинах. Американці нарешті почали сприймати футбол з усією серйозністю.
Ціни на квитки злетіли до небес. До приходу аргентинця вони коштували близько 40 фунтів, а зараз потрібно заплатити від 150 до 200 фунтів за квиток на матч "Інтер Маямі". Команди, які приймали "чапель" з Мессі у складі, змінювали свої домашні стадіони, щоб задовольнити попит.
Наприклад, 19 квітня команда "Коламбус Крю" вирішила перенести свій домашній матч проти "Інтер Маямі" з Lower.com Field у Коламбусі (з місткістю 20 371 глядачів) на Huntington Bank Field у Клівленді, який вміщує 60 614 осіб. Цей стадіон є домашньою ареною клубу НФЛ "Клівленд Браунз" і знаходиться на відстані 150 миль на північ від Коламбуса.
Поєдинок відбувся при повному аншлазі, встановивши новий рекорд відвідуваності для домашніх матчів "Крю" та ставши найзначнішою подією в історії стадіону, яка не стосується НФЛ. У світлі різних факторів, річний дохід "Інтер Маямі" зріс з 41 мільйона фунтів у 2022 році до 160 мільйонів у 2024 році.
"Ефект Мессі" став причиною безпрецедентного зростання відвідуваності ліги, що досягла понад 11,4 мільйона фанатів у сезоні 2023/24. Його прибуття в США сприяло залученню 300 тисяч нових підписників на MLS Season Pass через Apple TV, що подвоїло їхню кількість. Футболка з його ім'ям стала найбільш популярною у продажу серед товарів ліги, а обсяги реалізації сувенірної продукції зросли на 41%.
Цей вплив відчули й інші команди, які отримали додаткові 63 мільйони фунтів завдяки продажу квитків на матчі з "Інтер Маямі". Крім того, середня вартість квитків зросла на 1700%, а доходи від їх реалізації досягли 198 мільйонів фунтів.
Також реалізуються інші ініціативи щодо залучення та розвитку молодих гравців, такі як Dreams Cup - платформа для молодих талантів, створена спільно з фондом "Інтер Маямі" для підтримки молодіжного футболу.
Крім того, стадіон "чапель" став місцем появи багатьох іменитих людей. Постійний потік відомих спортсменів, поп-зірок та світових впливових осіб допоміг "Інтер Маямі" затвердитися у статусі культурного та спортивного бренду, перетворивши клубний стадіон на місце зустрічі видатних людей за межами футболу.
Вілла Сміта можна помітити поруч із Флойдом Мейвезером або Томом Бреді; Лайонел Річі, на честь якого назвали Мессі, може розмовляти з Леброном Джеймсом, Кім Кардаш'ян чи Євою Лонгорією, а Роналдіньо та Роберто Карлос можуть згадувати колишні тріумфи із Сереною Вільямс.
Це вражаюче, але Бекхем зміг вгадати навіть кольори клубу. Провівши певний час у Флориді, англієць швидко усвідомив, наскільки яскраво рожевий колір пронизує візуальну ідентичність Маямі — від ар-деко архітектури та неонових вивісок до мальовничих пляжів.
Хоча спочатку він зіткнувся з значним опором, він наполягав на тому, що рожевий повинен стати основним кольором "Інтер Маямі", і врешті-решт переконав своїх партнерів. Бекхем сприяв формуванню бренду, що відображає дух Маямі. Яскраво-рожевий стиль клубу робить його миттєво впізнаваним.
Після завершення спорудження нового стадіону, команда "Інтер Маямі" планує провести основну частину сезону 2026 року на арені Miami Freedom Park. Від моменту свого вступу до МЛС у 2020 році, "чаплі" грали на стадіоні Chase Stadium у Форт-Лодердейлі, який вміщує 21 500 глядачів. У наступному сезоні команда розпочне свій шлях з п'яти виїзних матчів, аби завершити роботи над новим стадіоном.
З новою ареною клуб має шанс досягти неймовірних успіхів. Асенсі зазначає, що з бюджетом у 160 мільйонів фунтів (215 мільйонів доларів) цього сезону організація сподівається перевищити межу в чверть мільярда доларів доходу протягом найближчих років: "Ми всього лише п'ять років на ринку, але вже створюємо власну історію, живемо нею в даний момент. І те, що Лео є частиною нашої команди і виконує обов'язки капітана, кардинально змінило наш шлях".
Сергій ЗАВАЛКО, на основі інформації з BBC Sport.



