Всі рівні, але деякі рівніші за інших. Макларен має намір відступити від своїх власних принципів.
Керівництво перегляне з пілотами взаємодію на трасі
Цими вихідними, з 5 по 7 грудня, відбудеться фінал сезону Формули-1 - Гран-прі Абу-Дабі. Звісно, головна інтрига етапу буде прикута до трьох пілотів та двох команд: Оскара Піастрі й Ландо Норріса з Макларен та Макса Ферстаппена з Ред Булл. Лише ця трійка залишилася у боротьбі за чемпіонство в особистому заліку.
Перед останньою гонкою сезону на першій позиції знаходиться Ландо Норріс, який має в своєму активі 408 балів. На другому місці розташувався Макс Ферстаппен, відстаючи на 12 очок (396), а Оскар Піастрі займає третю позицію з 392 балами, поступаючись ще 4 очками. Фінал може стати або п’ятою перемогою поспіль для Макса Ферстаппена, або ж першим титулом для одного з гонщиків команди "Макларен". Крім того, це може бути перше чемпіонство "Макларен" з 2008 року, коли Льюїс Хемілтон здобув титул. Рік тому команда разом із Ландо Норрісом вже втратила можливість на успіх, і поки не відомо, коли знову з’явиться така нагода.
Саме тому навколо команди виникло безліч обговорень стосовно їхніх внутрішніх принципів, відомих як "правила папаї". Чимало людей закликали Макларен віддати перевагу Норрісу, щоб у разі необхідності використати Піастрі для забезпечення чемпіонського титулу. Команда вже відповіла на ці дискусії та дійсно переглянула свої стратегії.
Які конкретно зміни впровадить Макларен та як це може позначитися на ході гонки і виступах пілотів – читайте в нашому матеріалі.
Що означає термін "правила папайї"?
"Papaya rules" — це свого роду внутрішній етикет для гонщиків команди Макларен, Оскара Піастрі та Ландо Норріса, який визначає їхню поведінку під час змагань на треку.
Суть правил проста: пілоти можуть вільно боротися, але повинні робити це чесно, чисто й без контактів. У команді наголошують, що ці принципи Піастрі та Норріс формували разом. "papaya rules" також гарантують рівність - у Макларен немає пілота №1.
У сезоні 2025 року ці правила викликали додаткову напругу, оскільки обидва пілоти борються за свій перший титул. Багато експертів висловлювали думки про те, що Макларен слід відмовитись від цього кодексу, щоб уникнути штучно створеної рівності, яка могла б вплинути на боротьбу за чемпіонство. Крім того, були кілька ситуацій, коли ці правила, здавалося, завдавали шкоди як команді, так і самих гонщикам — як на трасі, так і за її межами. Найяскравіші приклади можна було спостерігати на Гран-прі Італії, Сінгапуру та Катару.
В Італії Ландо Норріс постійно випереджав свого напарника, проте під час піт-стопу виникла затримка, яка змусила його поступитися позицією. Команда звернулася до австралійця з проханням повернути Ландо його місце, і, хоча Піастрі не був особливо радий, він виконав це прохання.
У Сінгапурі Ландо Норріс, стартуючи з п’ятої позиції, зміг піднятися на третю, але в першому повороті стався невеличкий контакт між ним і Оскаром Піастрі. Команда Макларен не втручалася в цю ситуацію. Це епізод лише підсилив чутки про можливу упередженість на користь Норріса, внаслідок чого британця навіть освистували на кількох етапах.
На сьомому колі в Катарі команда не вирішила розділити стратегії гонщиків під час появи автомобіля безпеки, залишивши обох на трасі. В результаті цього програли обидва. Також були й інші ситуації, наприклад, в Австралії, коли Піастрі намагався діяти сміливо і міг вийти на зіткнення з напарником, що змусило команду нагадати про принципи командної роботи.
В результаті "правила папайї" викликали чимало суперечливих моментів: хоча прагнення до рівності виглядає позитивно, воно не завжди призводило до бажаних результатів і нерідко ставило більше запитань, ніж надавало відповідей.
В Абу-Дабі все може виглядати зовсім інакше.
"Я вважаю, що всі рішення стосовно співпраці між нашими пілотами повинні ґрунтуватися на наших основних цінностях, які визначають наш підхід," - зазначив Андреа Стелла після Гран-прі Катару.
Ми прагнемо до чесності з нашими гонщиками, бажаємо зберігати прозорість у змаганнях і діяти так, щоб не вводити їх в оману.
Отже, до моменту в Абу-Дабі ми проведемо додаткові переговори з Ландо та Оскаром. Ми затвердимо нашу стратегію щодо гонок.
Можу сказати, що якщо хтось із гонщиків буде у стані продовжувати боротьбу за титул, ми це поважатимемо - і не буде жодних наказів, які виключають іншого пілота, якщо той також матиме шанси на чемпіонство.
Давайте побачимо, яким чином розвиватимуться події. Однак можу з упевненістю стверджувати, що розмови відбуватимуться, і форма проведення змагань, що об'єднає команду та пілотів, залишиться такою ж, як і раніше.
Ми надамо можливість гонщикам змагатися один з одним. Однак, найголовніше — це створити умови для того, щоб один з наших двох пілотів зміг здобути перемогу над Ферстаппеном.
Суть у тому, що для Норріса, щоб здобути титул чемпіона, йому потрібно зайняти щонайменше третє місце, якщо Ферстаппен виграє заїзд, або ж фінішувати п’ятим і вище, якщо тріумфує Оскар.
Австралійцю для здобуття титулу необхідно просто перемагати, або ж займати друге місце, набираючи на 16 та 5 очок більше, ніж Норріс і Ферстаппен відповідно.
Тож фактично такий перегляд підходу грає проти Піастрі, а не ставить обох у рівні умови. Якщо станеться так, що Оскар буде третім, Ферстаппен - першим, а Норріс - четвертим, то Оскара попросять пропустити. І, звісно, якщо він хоче продовжити шлях із командою, він буде змушений це зробити.
Проте, якщо він займе друге місце, чи погодиться він пропустити Норріса та ще одного гонщика, щоб ті змогли потрапити на подіум? Якщо чесно, навіть не хочеться дізнаватися відповідь на це запитання - краще, щоб усе вирішилось завдяки зусиллям пілотів, без жодного зовнішнього втручання.
Те, що колектив готовий відступити від принципів, про які вони так енергійно говорили протягом сезону, свідчить про їхнє бажання будь-якою ціною зберегти титул. Проте саме вони стали причиною цієї ситуації, оскільки за два останні етапи втратили чимало очок.




